NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
79 - (2438) حدثنا
خلف بن هشام
وأبو الربيع.
جميعا عن حماد
بن زيد
(واللفظ لأبي
الربيع).
حدثنا حماد.
حدثنا هشام عن
أبيه، عن
عائشة؛ أنها
قالت:
قال
رسول الله صلى
الله عليه وسلم
"أريتك في
المنام ثلاث
ليالي. جاءني
بك الملك في
سرقة من حرير.
فيقول: هذه
امرأتك. فأكشف
عن وجهك. فإذا
أنت هي. فأقول:
إن يك هذا من
عند الله،
يمضه".
{79}
Bize Halef b. Hişâm ile
Ebu'r-Rabi' hep birden Hammad b. Zeyd'den rivayet ettiler. Lâfız Ebu'r-Rabi'indir. (Dedilerki): Bize
Hammad rivayet etti. (Dediki): Bize Hişanı babasından, o da Aişe'den naklen
rivayet etti kir (Şöyle demiş): Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
«Bana üç gece rüyamda
gösterildin. Seni bana melek beyaz bir parça ipek içinde getirdi. Ve: işte
hanımın! dedi. Bir de yüzünü açtım ne göreyim, senmişsin. Artık: Eğer bu
Allah'dansa, onu infaz etsin, dedim.» buyurdular.
79-م - (2438) حدثنا
ابن نمير.
حدثنا ابن
إدريس. ح
وحدثنا أبو
كريب. حدثنا
أبو أسامة.
جميعا عن هشام،
بهذا
الإسناد،
نحوه.
{m-79}
Bize İbnü Numeyr rivayet
etti. (Dediki): Bize İbni İdris rivayet etti. H.
Bize Ebû Kureyb de
rivayet etti. (Dediki): Bize Ebû Usâme rivayet etti. Bu râvilerin ikisi birden
Hişam'dan bu isnadla rivayette bulunmuşlardır.
İzah:
Bu hadisi Buhari
«Menâkıb-i Ensar» bahsinde tahric etmiştir.
Sereka: Beyaz ipek
parçası demektir.
Kaadi İyad bu rü'yanın
Nebilik gelmezden önce ve sonra görülmüş olabileceğini mülâhaza ederek şunları söylemiştir:
«Eğer bu rü'ya Nebilik gelmezden ve rü'yaları karışık düşlerden ayrılmazdan
önce görülmüşse, mânâsı bu rü'ya hak rü'ya ise demektir. Nebilik geldikten
sonra görülmüşse üç mânâsı vardır. Birincisi murad: Eğer bu rü'ya göründüğü
gibi ise ta'bir ve tefsire muhtaç değildir. Allah Teâlâ onu infaz ve icra
edecektir. Buradaki şek rü'yanın göründüğü gibi mi, yoksa ta'bir ve
değiştirmeye ihtiyacı var mı meselesindedir. İkincisi bundan murad: Eğer
dünyada zevcem bu olacaksa Allah bu işi âsân eylesin, demektir. Binâenaleyh şek
dünyada mı, yoksa cennette mi zevcesi olacağı hususundadır. Üçüncüsü Nebi
(Sallallahu Aleyhi ve Scllem) şekketmemiştir. Hakikati haber vermiş, yalnız şek
suretinde ifade etmiştir. Sen misin yoksa Ümmü Salim mi? demiş gibidir. Ki bu belagat
ulemasınca bediin bir nevidir. Onlar buna tecahûli arif derler. Bazıları şekki
yakinle karıştırmak demişlerdir.